Czy zastanawialiśmy się kiedyś, nad otwarciem swojej firmy firmy transportowej? Ciekawy artykuł na ten temat i początki w transporcie opisany został w w artykule, którego link został podany wcześniej.
Zakładanie firmy transportowej i usługi spedycyjne
Transport czy spedycja? A może jedno i drugie?
Co więc wybrać transport czy spedycję? Spedycja jest tańsza gdyż właściwie nie trzeba mieć własnych samochodów, wystarczy zbierać zlecenia i wysługiwać się flotą obcą zarabiając przede wszystkim na różnicy ceny pomiędzy zleceniodawcą i zleceniobiorcą. Jak to mówią – lepsze kilo handlu kilogram roboty. Akurat spedycja jest chyba wyjątkiem gdyż zaczynanie od tego bez posiadania własnej floty to teoretycznie opłacalna aczkolwiek niezbyt pewna z perspektywy czasu działalność.
Dlaczego? Dlatego, że po pierwsze należy zdobyć doświadczenie w transporcie, poznać go od wewnątrz aby biegle posługiwać się zleceniami jako spedycja. Po drugie własna flota załatwić potrafi kryzysowe sytuacje, w trakcie których jeżeli dojdzie do sytuacji, w której zleceniobiorca nie dostarczy towarów z przyczyn niezależnych od niego (usterka samochodu, drobny wypadek i inne sytuacje) to my odpowiadamy przed zleceniodawcą reputacją a kilka niezależnych od nas tak zwanych wtop i w branży transportu szybko zostaniemy na spalonej pozycji.
Najpierw usługi transportowe, następnie spedycja
Wniosek nasuwa się sam – najpierw transport, później spedycja. Dla przykładu ciekawym przykładem może być transport odpadów, ponieważ w dalszym ciągu rynek się powiększa i z pewnością klientów będziemy mieć zawsze. W końcu każda firma która zajmuje się przemysłem spożywczym, lub jakąkolwiek produkcją, będzie produkować odpady. Nie zawsze opłacalne jest zakładanie własnego działu logistycznego. O wiele lepszym pomysłem dla niewielkich przedsiębiorców i średnich firm, będzie korzystać z zewnętrznych źródeł, które posiadają stosowne uprawnienia.
Przede wszystkim, warto zastanowić się nad tym, jaki będzie potrzebny sprzęt do takich działań, gdyż bez odpowiedniego zabezpieczenia odpadów, zwyczajnie inspekcja środowiska i transportu, może nałożyć na nas, bardzo wysoką grzywnę, która zwyczajnie spowoduje bankructwo.
Kolejną rzeczą o której należy pamiętać, to pozwolenie na transport odpadów, niezależnie czy będzie interesował nas transport krajowy, czy będziemy chcieli założyć działalność międzynarodową. Wiele osób, prawdopodobnie zapyta, po co wywozić odpady za granicę, skoro można je utylizować na miejscu.
Tansport oraz magazynowanie, magazyny przeładunkowe
Otóż doskonałym przykładem może być magazynowanie i zbieranie wkładów do katalizatorów samochodowych, ponieważ wydobywa się z nich drogocenne pierwiastki.
Poza granicami naszego kraju, większe zakłady są w stanie zaproponować ciekawszą cenę. Firma posiadająca odpowiednio dostosowane ciężarówki, która będzie zajmować się odpadami i ich transportem.
W ramach rozwoju może również zastanowić się nad kwestią magazynowania, ponieważ w innych wypadkach, będzie musiała szukać kontrahentów na tyle dużych, że po otrzymaniu ładunku, będzie musiała od razu jechać do punktu utylizacji. Dzięki pozwoleniom logistycznym, będzie to o wiele bardziej ekonomiczne i można szukać mniejszych wspólników i klientów, a co za tym idzie, będzie z czasem ich coraz więcej.
Jest to świetny pomysł na biznes, jednak jak to bywa w każdym przypadku, należy również mieć odpowiednią kwotę, którą można zainwestować bez obaw o stratę.
Magazyn służy nam wtedy jako magazyn przeładunkowy, jeżeli mamy przesunięte samochody względem siebie o dosłownie kilka lub kilkanaście godzin. W województwie podkarpackim firma IMPET posiada magazyn, którego lokalizacja i dokładny adres to Czermin 61, 39-304 Czermin. Jest to magazyn dedykowany do towarów, niestety nie można w nim składować odpadów i materiałów ADR, jednak oferta firmy w połączeniu z transportem i spedycją stanowi świetne rozwiązanie dla wielu firm i klientów.